Ultimate magazine theme for WordPress.

باغ با استخر / نقاشی دیواری مصری

باغ با استخر / نقاشی دیواری مصری
باغ با استخر / نقاشی دیواری مصری

نقاشی دیواری (بخشی از اثر) 1420-1375  سال قبل از میلاد (2530 سانتیمتر / اینچ 6476) موزه بریتیش لندن

اثر باغ با استخر بخشی از یک نقاشی دیواری است که از مقبره نبامون ، یکی از دولتمردان قدرتمند در دوره پادشاهی هجدهم مصر که در ساحل غربی طبس واقع‌شده به دست آمده است

شرح تصویری

این قطعه دیواری صحنه‌ای از استخری مستطیل شکل، پر از ماهیان تیلاپیا را نمایش می‌دهد. در داخل استخر پرندگان بر روی آب شناورند و گل‌های لوتوس و پاپیروس  کناره‌های استخر را پرکرده‌اند.

استخر با نخل‌ها، انجیر مصری و بوته‌های مهرگیاه و سایر گیاهان احاطه‌شده است. زاویه دید از بالا در نقاشی برای نشان دادن از زاویه دید خدایان در نظر گرفته‌شده است و به‌منظور تلاشی برای ایجاد حس عمق در اثر، درختان در پایین‌ترین نقطه نقاشی در جهتی غیرمعمول و نادرست قرار داده‌شده‌اند.

در گوشه بالا سمت راست تصویر، هاتور خدای درختان لذت‌های زندگی در طبیعت را جمع‌آوری می‌کند و آب در جام و میوه‌ها  در سبد در نزدیکی او روی زمین تصویر شده‌اند و او حمایت باشکوه خود را در زندگی پس از مرگ پیشکش می‌کند. گرچه به نظر می‌رسد که این نبامون و همسرش هتشپسوت بودند  که در اصل این صحنه را به‌درستی تصویر می‌کردند.

سمبل های تصویری اثر

هاتور همچنین به‌عنوان ایزد بانوی سیکامور جنوبی- درخت انجیر سیکامور تقدیس شده توسط او و تقدیم شده به او – سمبل زندگی است. هاتور یک ایزد بانوی باستانی است که اغلب به شکل زنی جوان و جذاب با گوش‌های گاو و چشمان درشت گاو مانند تصویر می‌شود.
باغ او بهشتی است در جهانی دیگر که سمبل زندگی نو است، همچنان که ماهی‌های تیلاپیای تصویر شده، سمبلی از باز زایی و زندگی دوباره است که در مجموعه‌ای از رنگ‌های سرد، آبی ایندیگو و زرد- قهوه‌ای‌هایی غنی و غلیظ رنگ گرفته‌اند.

اثر دیواری باغ  با استخر در فرمی منظم شکل‌گرفته است که خوشی‌ها و لذت‌های فراوان زندگی پس از مرگ را که منتظر نبامون است به تصویر می‌کشد.
این نقاشی دیواری در نگاهی خلاصه و اجمالی، تصویری فریبنده از زندگی مصریان و باورهای آنان در چهار هزار سال پیش را نمایش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.