Ultimate magazine theme for WordPress.

هنری که نیست!

ارز دیجیتال و اقتصاد هنر

اخیرا ارز‌های دیجیتال سر و صدای زیادی در دنیای اقتصاد به پا کرده‌اند. ارزش بیت‌کوین در سال گذشته ۱۳۰۰درصد افزایش داشت و ارزش Ether، رقیب بیت‌کوین نیز به سرعت در حال افزایش است. مهم‌ترین خاصیت این پول‌های دیجیتال علاوه بر امنیت بالا، امکان ناشناس بودن، انتقال آنی و …، این است که اساسا وجود فیزیکی ندارند. ولی این “وجود‌نداشتن” چیزی پذیرفته شده در دنیای امروزین است. در دنیای امروز خیلی چیزها اساسا وجود ندارند. شخصیت‌های بازی‌های اینترنتی، آواتار‌ها، تبادلات مجازی و حالا پول‌ها.

ارزهای دیجیتال مطمئنا در آینده تاثیرات زیادی بر اقتصاد و اجزای آن خواهند داشت. و اقتصاد هنر نیز چیزی است که از این طوفان مصون نخواهد بود.
یکی دو هفته قبل، گالری Distributed مفهومی به نام Cryptoart ( هنررمزگذاری‌شده) را ارائه کرد. در واقع حراج اثری هنری از ریچارد پرینس بود به نام Ready Made Token که بر پایه ارز دیجیتال و تکنولوژی Ethereum تهیه شده است. این گالری آنلاین، خود را اولین خبره در زمینه آثار هنری و نمایشگاههای بر پایه فناوری Blockchain معرفی کرده است. شروع حراج اثر بر پایه یک Ether ( تقریبا معادل ۱۲۰۰دلار) بود.

 

پایه گذار هنر مفهومیِ Ready Made اما مارسل دوشان بود. Ready Made یا “هنر حاضرآماده” در واقع کاری بود که این هنرمند با انتخاب برخی اجسام و قراردادن‌ آنها در نمایشگاه انجام داد. اجسامی مانند چرخ دوچرخه. این نوع برخورد با هنر در واقع یک پیشرفت در هنرمفهومی بود که دیگر فقط ویژگی‌های کیفی اثر هنری نیست که آن را یک اثرهنری می‌سازد بلکه ممکن است تنها انتخاب هنرمند و قراردادن یک جسم به عنوان اثرهنری، تا آنکه مخاطبان آن‌را به شکلی ویژه ببینند، برای تهیه یک اثر هنری کافی باشد. بنابراین  Ready Made شاید اساسا یک جایگاه باشد که در آن دو دنیا که از هم جدا هستند به یکدیگر بپیوندند: دنیای هنر و دنیای زندگی روزمره.

حالا Ready Made Token را شاید بهتر بتوان درک کرد. این هنررمزگذاری‌شده در واقع مانند ارز دیجیتال، وجود خارجی ندارد! گالری Distributted برای آنکه یک نام معروف پشت این مفهوم جدید هنری باشد از ریچارد پرینس استفاده کرده است. یکی از استاندارد‌های اتریوم به نام ER20 Cryptocurrency را تبدیل به یک اثر هنری مجازی کردند تا مانند ارز دیجیتال قابلیت انتقال و ارزش‌گذاری داشته باشد. در عین حال تمام ویژگی‌های ارزهای مدرن را داراست: قابلیت تبادل آنی، قابلیت مخفی نگه‌داشتن صاحب اثر، امکان حراج اثر، تغییر ارزش آن مانند آثار هنری، ارتباط ارزش آن با نام خالق اثر.

شاید بتوان گفت Ready Made Token آن نوع آوری مارسل دوشان را قدمی دیگر به جلو برده است: مارسل دوشان، اجسام حاضر و آماده را به اثر هنری با ارزش تبدیل می‌کرد و میزان کاری که برای تهیه یک اثر هنری لازم بود را کاهش می‌داد. حالا یک هنررمز گذاری شده، اساسا دیگر هنر را به نوعی تغییر داده که هیچ کاری برای تهیه آن لازم نیست.

از آن مهم‌تر، این هنر دیگر هیچ جسم مادی ندارد. اگر مارسل دوشان، دنیای هنر و زندگی را به هم پیوند داد، هنر رمز‌گذاری‌شده، جسمیت هنر را از بین برده و آن را فقط به عنوان یک مفهوم ذهنی تبدیل کرده است.
مطمئنا این تنها یک آغاز است. نه می‌توان این نوع نگرش جدید را نفی کرد و نه می‌توان آن را نادیده گرفت. این طوفان مطمئنا، دنیای اقتصاد هنر را نیز دربرخواهد گرفت و برخی مفاهیم را تغییر خواهد داد. همان‌گونه که دنیای مجازی و اینترنت، تاثیرات شگرفی بر هنر گذاشتند و در برخی جنبه‌ها، آن را دچار تغییرات بنیادین نمودند.

 

منبع :

نعما م. روشن

http://www.distributedgallery.com/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.